راهنما استفاده از کروز کنترل مدل AC900 رنو ساندرو CM-35

راهنما استفاده از کروز کنترل مدل AC900 رنو ساندرو CM-35

در این راهنما دستور العمل استفاده از کروز کنترل به همراه لیمیتر

معرفی دستگاه

تفاوت کروز کنترل با لیمیتر 

دستور العمل استفاده از کروز کنترل

حالت های غیر فعال شدن کروز کنترل

دستور العمل استفاده از لیمیتر 

حالت های غیر فعال شدن لیمیتر 

تنطیم لیمیتر در حالت توقف خودرو (لیمیتر در جا )

 نکات ایمنی و کاربردی 

( جهت دیدن کامل مطلب کلیلک کنید )

1- معرفی دستگاه مدل AC900 ویژه خودرو رنو ساندرو دنده‌اتوماتCM-35


کروز کنترل CM-35 مخصوص خودرو رنو ساندرو دنده‌اتومات مدل AC900 داری نمایشگر دیجیتال OLED باقابلیت نمایش و تنظیم سرعت با دقت 1 کیلومتر بر ساعت و نیز نمایش سرعت واقعی خودرو, نمایش حالت‌های مختلف سیستم کرزو یا لیمیتر, نمایش مقادیر حافظه و فعال یا غیرفعال بودن سیستم, قابلیت عیب‌یابی و نمایش کدهای خطا به‌صورت دیجیتال بر روی نمایشگر و همچنین قابلیت دریافت اطلاعات از شبکه‌های مولتی پلکس CAN و LIN در خودروهای امروزی با کمترین مقدار سیم‌کشی و سهولت در نصب, دریافت اطلاعات به‌صورت آنالوگ در مورد خودروهای قدیمی که فاقد شبکه مولتی پلکس می‌باشند, دقت بالاتر و تلورانس کمتر نسبت به نمونه‌های وارداتی, امکان تنظیم سرعت و فعال نمودن لیمیتر در حالت توقف خودرو (لیمیتر در جا), دارای دو حافظه دائم برای کرزو کنترل و لیمیتر به‌صورت مجزا و انواع صدای هشدار (بازر) مختلف برای روشن و خاموش و لیمیتر, فعال و غیرفعال بودن سیستم و کاهش و افزایش سرعت, قطع شدن کروز کنترل با تغییر وضعیت گیربکس از D به N و فعال نشدن کروز در حالت N و عدم اختلال در عملکرد گاز خورد, از قابلیت‌های انحصاری در این سیستم می‌باشد.

کروز کنترل AC900 مخصوص خودرو رنو ساندرو (اتوماتیک) در سمت چپ و کنار اهرم راهنما نصب می‌شود با استفاده از به‌روزترین فن‌آوری و قابلیت‌های متعدد و دقت و حساسیت بالاو عملکرد دقیق و سازگار با دستگاه‌های الکترونیکی و برقی خودرو

 برای انواع مدل CM-35 رنو ساندرو و رنو ساندرو استپ وی (دنده‌اتومات) باقابلیت‌های فراوان قابل‌استفاده هست و با کمترین مقدار سیم‌کشی به‌راحتی و سهولت قابل‌نصب و استفاده می‌باشد.

2- تفاوت کروز کنترل یا لیمیتر

لیمیتر یا محدودکننده سرعت همراه با کروز کنترل در قالب یک دستگاه به‌صورت واحد ارائه و روش استفاده از هر یک از این دو قابلیت به‌صورت کامل در متن دستورالعمل تشریح گردیده است. 

کروز کنترل سرعت را به‌صورت خودکار بر روی یک مقدار مشخص که توسط راننده تعیین می‌شود نگه می‌دارد .

اما لیمیتر سرعت را ثابت نگه نمی‌دارد, بلکه سرعت تنظیم‌شده را به‌عنوان یک سقف حداکثری در نظر گرفته و اجازه افزایش سرعت خودرو به‌سرعت بیشتر را نمی‌دهد.

زمانی که لیمیتر بر روی یک سرعت مشخص تنظیم می‌گردد, تا قبل از رسیدن به‌سرعت تعیین‌شده, اختیار پدال گاز و سرعت خودرو در اختیار راننده قرار دارد و راننده قادر خواهد بود با فشردن پدال گاز سرعت را افزایش دهد و با, رها کردن پدال گاز سرعت را کاهش دهد, اما با رسیدن سرعت خودرو به حد تعیین‌شده, دستگاه مانع از افزایش سرعت حتی با فشار دادن پدال گاز می‌شود.

3- دستورالعمل استفاده از کروز کنترل
 

دسته کنترل CM-35 پس از نصب در سمت چپ و کنار اهرم راهنما در 4 جهت عمل می‌کند.

1- برای روشن کردن کروز کنترل, اهرم کنترل را یک‌بار به سمت جلو فشار دهید و رها کنید تا صدای بوق (بازر) شنیده شود. با انجام این کار دستگاه روشن‌شده و نشانگر روی اهرم به رنگ سبز درمی‌آید و عبارت CRUISE به همراه موارد زیر نمایش داده می‌شود.

برای خاموش شدن دستگاه کافی است مجدداً اهرم کنترل را به سمت جلو فشار دهید.

 

A: آخرین سرعت تنظیم‌شده در حالت کروز که در حافظه دستگاه باقی‌مانده است

B: سرعت ذخیره‌شده در حافظه 1 کروز

C: سرعت لحظه‌ای خودرو

D: سرعت ذخیره‌شده در حافظه 2 کروز

E: علامت - - - به معنای این است که کروز فعال نیست

2-سیستم کروز در سرعت‌بالای 40 کیلومتر بر ساعت فعال می‌شود و برای ثبت سرعت بر روی یک مقدار خاص, ابتدا سرعت باید به 40 کیلومتر بر ساعت رسیده و سپس اهرم را یک‌بار به سمت بالا (+) فشار دهید.

با فشار دادن اهرم به سمت بالا (set/+) فعال‌شده و کنترل سرعت را در اختیار می‌گیرد و نشانگر روی اهرم از سبز به نارنجی تغییر رنگ می‌دهد و در نمایشگر عبارت set به‌جای- - - نمایش داده می‌شود و مقدار سرعت تنظیم‌شده در قسمت A پس‌زمینه به رنگ مشکی نمایش داده می‌شود.

3- پس از فعال شدن سیستم, برای افزایش سرعت اهرم را به سمت بالا (+) و برای کاهش سرعت اهرم را به سمت پایین (-) فشار دهید. با هر بار فشار اهرم, دستگاه یک‌بار بوق به صدا, درمی‌آید و سرعت خودرو به‌اندازه 1 کیلومتر بر ساعت افزایش یا کاهش می‌یابد.

اگر اهرم را به مدت 2 ثانیه به سمت بالا یا پایین نگه‌دارید سرعت خودرو به‌اندازه 5 کیلومتر بر ساعت افزایش یا کاهش می‌یابد و مقدار جدید سرعت در قسمت A در نمایشگر نشان داده‌شده و دستگاه افزایش یا کاهش سرعت را با یک بوق دیگر اعلام خواهد کرد.

4- برای غیرفعال نمودن سیستم, اهرم کنترل را به سمت خود کشیده و رها کنید (Cansel) در این حالت کروز غیرفعال شده و نشانگر روی اهرم از رنگ نارنجی به رنگ سبز درآمده و سرعت خودرو شروع به کاهش می‌نماید.

در زمان غیرفعال شدن سیستم, دستگاه صدای بوق متفاوتی ایجاد کرده و در نمایشگر عبارت SET به حالت --- تغییر می‌کند و همچنین با تغییر وضعیت گیربکس از D به N نیز سیستم غیرفعال می‌شود.

5 – درصورتی‌که سیستم به هر طریق غیرفعال گردد, با توجه به اینکه آخرین سرعت تنظیم‌شده در حافظه دستگاه باقی می‌ماند, با یک‌بار فشار دادن اهرم به سمت پایین (-) سیستم فعال گردیده و به‌طور خودکار سرعت خودرو را به مقدار قبلی می‌رساند. آخرین سرعت موجود در حافظه در قسمت A نشان داده می‌شود.

6 – هنگامی‌که سیستم فعال است, فشار دادن پدال گاز باعث افزایش سرعت خودرو می‌گردد و بارها کردن پدال سرعت کاهش‌یافته و مجدداً به مقدار تنظیم‌شده قبلی می‌رسد. اگر با فشار دادن پدال گاز, سرعت خودرو به مقدار 25 کیلومتر بر ساعت از مقدار تنظیم‌شده فراتر رود, در این زمان کروز کنترل به‌صورت خودکار قطع می‌شود.

هنگامی‌که سرعت خودرو به هر علت بیش از 5 کیلومتر بر ساعت تنظیم‌شده اختلاف پیداکرده باشد, عبارت SET در نمایشگر شروع به چشمک زدن خواهد نمود.

7- در حین استفاده از کروز کنترل به این نکته توجه فرمایید که کروز کنترل سرعت خودرو را تنها از طریق کنترل پدال گاز تثبیت می‌نماید.

8- چنانچه در سربالایی‌ها و یا شیب تند سرعت خودرو به مقدار 25 کیلومتر بر ساعت دچار افت و یا افزایش شود کروز کنترل به‌طور خودکار قطع خواهد شد.

9- به‌طورکلی کروز کنترل در سرعت‌های کمتر از 40 کیلومتر بر ساعت فعال نمی‌گردد.

10 – دستگاه دارای دو حافظه دائمی I و II هست که کلیدهای آن‌ها در انتهای اهرم قرار دارد. با فشار دادن هر یک از آن‌ها درصورتی‌که سرعت خودرو بالاتر از 40 کیلومتر بر ساعت باشد, سیستم فعال گردیده و سرعت خودرو را به عدد ذخیره‌شده در حافظه می‌رساند. برای ذخیره نمودن سرعت در این حافظه‌ها, ابتدا طبق بند 2 سرعت را بر روی مقدار موردنظر تنظیم نموده, سپس کلید I را فشار داده و نگه‌دارید تا دستگاه بوق بزند. در این حالت سرعت در حافظه I ذخیره می‌گردد. برای ذخیره سرعت در حافظه II هم به همین ترتیب عمل نمایید.

مقادیر حافظه‌های I و II در قسمت‌های B و D در نمایشگر نشان داده می‌شود.

حالت‌های غیرفعال شدن کروز کنترل
 

  1. گرفتن پدال ترمز در هر شرایطی
  2. فشار دادن کلید Cansel یا On Off
  3. تغییر وضعیت گیربکس از D به N
  4. درصورتی‌که به هر علتی, مثلاً با رسیدن به شیب بسیار تند یا با فشار دادن پدال گاز, سرعت خودرو به مقدار 25 کیلومتر بر ساعت با مقدار تنظیم‌شده اختلاف پیدا نماید
  5. اگر به هر علتی, مثلاً سرعت خودرو به کمتر از 40 کیلومتر بر ساعت افت نماید
  6. نگه‌داشتن دکمه‌های کروز کنترل به مدت 10 ثانیه به‌طور مداوم
  7. قطع شدن سیم‌های شبکه Can یا سیم‌های متصل به سوئیچ ترمز

دستورالعمل استفاده از لیمیتر

 

  1. برای روشن کردن لیمیتر, اهرم کنترل را به سمت جلو فشار داده و نگه‌دارید تا دستگاه 2 بار بوق بزند, با انجام این عمل لیمیتر روشن‌شده و نشانگر روی اهرم به رنگ سبز و به حالت چشمک‌زن درمی‌آید و درصورتی‌که نمایشگر نصب‌شده باشد, با روشن شدن لیمیتر عبارت Limiter به همراه موارد زیر نمایش داده می‌شود.
    (برای خاموش کردن دستگاه لازم است مجدداً, اهرم کنترل را به سمت جلو فشار دهید)

 

A: آخرین سرعت تنظیم‌شده در حالت لیمیتر که در حافظه دستگاه باقی‌مانده است
B: سرعت ذخیره‌شده در حافظه I لیمیتر
C: سرعت خودرو (در لحظه)
D: سرعت ذخیره‌شده در حافظه II لیمیتر

E: علامت --- به معنای غیرفعال بودن لیمیتر

 

  1. برای فعال شدن سیستم و محدوده نمودن سرعت بر روی یک سرعت خاص, ابتدا باید سرعت خودرو را به آن مقدار رسانده و سپس اهرم را 1 بار به سمت بالا (+) فشار دهید. در این وضعیت نشانگر روی اهرم از رنگ سبز به نارنجی تغییر می‌یابد و سرعت خودروبر روی عددی که در لحظه فشار دادن اهرم بوده است محدود می‌گردد و نمایشگر کلمه SET را به‌جای --- نمایش می‌دهد و مقدار سرعت تنظیم‌شده در قسمت A پس‌زمینه به رنگ مشکی نمایش داده می‌شود.
     
  2. پس از فعال شدن سیستم, زمانی که سرعت خودرو به حد تعیین‌شده برسد, دستگاه اجازه افزایش سرعت خودرو و حتی در صورت فشار دادن پدال گاز را نخواهد داد.
  3. برای افزایش یا کاهش میزان سرعت محدودشده یا قطع لیمیتر به همان صورت که در مورد کروز کنترل تشریح گردید است عمل نمایید.
  4. حداقل مقدار سرعت قابل تنظیم برای لیمیتر 40 کیلومتر بر ساعت هست.
  5. در هنگام استفاده از لیمیتر نیز دقت فرمایید که دستگاه سرعت خودرو را تنها از طریق محدود کردن پدال گاز کنترل می‌کند.
  6. درصورتی‌که که بر هر علت نیاز به افزایش ناگهانی سرعت باشد, لازم است پدال گاز را 2 بار به‌صورت ناگهانی تا انتها فشار دهید, در این صورت محدودیت سرعت برداشته می‌شود و سرعت افزایش پیدا می‌کند.
  7. در هنگام استفاده از لیمیتر نیز حافظه‌های دائم I و II مانند حالتی که از سیستم در حالت کروز کنترل استفاده می‌کنید, قابل‌استفاده می‌باشند. اعداد ذخیره‌شده در حافظه‌های I و II برای حالت‌های کروز و لیمیتر از یکدیگر مجزا هستند.

حالت‌های غیرفعال شدن لیمیتر
 

  1. فشار دادن کلید Cansel یا OffOn

2-

  1. درصورتی‌که هر یک از کلیدهای کروز کنترل به مدت بیشتر از 10 ثانیه به‌طور مداوم نگه‌داشته شوند

(توجه: گرفتن پدال ترمز موجب فعال شدن لیمیتر نمی‌گردد)

تنظیم لیمیتر در حالت توقف و یا حرکت در سرعت زیر 40 کیلومتر بر ساعت (لیمیتر در جا)

دستگاه ارائه‌شده این مکان را به راننده می‌دهد که در حالت توقف و قبل از شروع به حرکت, یا در حین حرکت با سرعت کمتر زا 40 کیلومتر بر ساعت لیمیتر را تنظیم نماید. برای این کار به روش زیر عمل نمایید:

  1. لیمیتر را روشن کنید
  2. کلید (+) SET را یک‌بار فشار دهید. در این حالت لیمیتر به‌طور پیش‌فرض بر روی سرعت 40 کیلومتر بر ساعت تنظیم می‌شود. برای افزایش این مقدار, طبق قسمت کروز کنترل عمل نمایید.

مثال: اگر بخواهید لیمیتر را روی عدد 63 تنظیم کنید, باید کلید (+) را چهار بار هر بار به مدت 2 ثانیه نگه‌دارید و پس از شنیدن صدای بوق (بازر) رها کنید. در این حالت به عدد 60 خواهید رسید (45,50,55,60), سپس سه بار به‌صورت تکی کلید (+) را فشار دهید تا لیمیتر بر روی 63 تنظیم گردد. (63,62,61)

نکات ایمنی و کاربردی

  1. به‌طورکلی استفاده از کروز کنترل در مسیرهای دارای ترافیک سنگین, در سرعت‌های پایین و به هنگام بارندگی و لغزنده بودن سطح جاده توصیه نمی‌گردد.
  2. در مسیرهایی مانند بزرگراه‌های شهری که شیب جاده به‌طور مرتب سینوسی کم‌وزیاد می‌شود, ممکن است به هنگام تغییر شیب تا چند ثانیه سرعت خودرو از مقدار تنظیم‌شده فراتر رفته یا کمتر شود که این امر به دلیل ماهیت عملکرد سیستم کنترل غیرقابل‌اجتناب هست.

* حتماً در موقع تغییر شیب بهتر است تا چند ثانیه مراقب سرعت خودرو باشید.