آشنایی با اصطلاح روغن‌سوزی در موتور خودرو

آشنایی با اصطلاح روغن‌سوزی در موتور خودرو

اصطلاح روغن‌سوزی در موتور خودرو به حالتی گفته می‌شود که در سامانه روان کاری, روغن به محفظه اتاق احتراق یا مناطق پرحرارت در موتور وارد شود و به علت گرمای زیاد باعث تبخیر روغن و خروج آن از اگزوز به‌اصطلاح روغن‌سوزی گفته می‌شود که عموماً با دودی سیاه همراه است.

(برای دیدن کامل مطلب کلیلک کنید )

 

 

روغن در ‌موتور مسئولیت روان کاری بین قطعات فلزی را بر روی همدیگر دارد و وجود آن در موتور خودرو لازم و ضروری است و طراحی روغن در موتور به گو نه ای است که روغن به‌صورت معمول از نقاط گرم و پرحرارت موتور دور می‌ماند تا از تبخیر آن جلوگیری شود.

اما در زمان روغن‌سوزی, گرما به روغن نفوذ کرده و باعث تبخیر روغن می‌شود و روغن به‌ مرور به‌صورت سوخته از موتور توسط اگزوز خارج می‌شود که به‌غیراز آسیب به قطعات موتور و کاهش کارایی صدمه شدیدی به هوا و محیط‌زیست وارد می‌کند.

 

یکی از عوامل شایع در روغن سوری حاصل از خرابی رینگ‌های پیستون است که نمی‌توانند روغن موجود در سطح سیلندر را در زمان حرکت به سمت پایین به‌خوبی از جداره پیستون پاک کنند و در زمان احتراق با مخلوط هوا و سوخت ترکیب‌شده و در درون سیلندر مشتعل می‌شود و به همراه گازهای خروجی از اگزوز خارج می‌شود.

عموماً سوختن روغن در موتور باعث ایجاد دود آبی‌رنگ در اگزوز می‌شود و میزان غلظت دود بستگی به میزان روغن‌سوخته شده دارد و برای تشخیص روغن‌سوزی موتور باید کاملاً گرم باشد و این دود معمولاً با گازهای مکرر دیده خواهد شد. یکی دیگر از مورد تشخیص روغن‌سوزی بررسی وضعیت شمع‌ها در موتور است که ترکیبات روغن بر روی شمع نفوذ کرده و شمع کثیف (یا چرب و خیس شدن) می‌شود.

 

در آخر این نکته را نباید فراموش کرد که روغن‌سوزی دلایل دیگری هم دارد که تشخیص نهایی روغن‌سوزی, تنها از عهده مکانیک‌ها و کارشناسان و بهره‌گیری از ابزاری دقیق برای تراکم فشار هر سیلندر ممکن است.