معرفی گیریبکس AMT

گیربکس AMT چیست؟

کلمه AMT بر گرفته از AUTOMATED MANUAL TRANMISSION است که معنی آن گیریبکس دستی اتومات شده است 

این نوع سیستم انتقال قدرت اولین بار توسط BMW در سال 1996 معرفی گردید که در اصل یک راه کوتاه شده یا به اصطلاح میانبر برای تبدیل گیریبکس های دستی به اتومات با کمترین هزینه است می تواند تمام قالبیت های گیریبکس های دستی و اتومات را در کنار هم دارد ساختار همانند دستی و کلاج گیری توسط سیستم هوشمند انجام می شود دنده ها مانند تیپ ترونیک با + و - کم و زیاد میشود .

(برای دیدن دادمه مطلب کلیک کنید)

از جمله مزایایی مهم  این نوع سیستم انتقال قدرت میتوان به حذف مبدل گشتاور و کلاج نام برد .

مبدل گشت آور به دلیل نحوه کارکرد و ساختار همیشه مقداری از نیرو را هدر می دهد ولی در سیستم کلاج دار انتقال نیرو از موتور به گیریبکس به طور مستقیم است و به همین دلیل است که استفاده از آن بر روی خودرو های کم حجم و کوچک رایج نیست زیرا توان این نوع خودروها محدود بوده و مبدل گشتاور بخشی از این نیرو کم را نیز هدر می دهد .
از این رو استفاده از گیریبکس های AMT در خودروهای کوچک و کم حجم بسیار مرسوم است .

یکی از مزایای مهم این نوع گیریبکس ها سادگی در قسمت فنی و ساختار و همچنین ابعاد مناسب و قیمت مناسب تر قطعات است و آشنایی اغلب مکانیک ها با این نوع گیریبکس می توان نام برد .

بیشتر شدن عمر کلاج نیز یکی دیگر از مواردی است که شرکت های تولیدکننده این سیستم مانند کارخانه ZF بر روی آن تاکید دارند .
در این سامانه یک برنامه کامپیوتری وظیفه درگیر کردن کلاج را به عهده دارد و کنترل دقیق بر سرعت و زمان و نحوه درگیری کلاج را دارد و این باعث بیشتر شدن طول عمر کلاج می شود , البته این موضوع طول عمر  مورد تایید رانندگان این نوع گیریبکس ها نیست و بر این باورند که تفاوت چشم گیری ندارند .