چه زمان تعویض روغن ترمز را تعویض کنیم ؟

چه زمان تعویض روغن ترمز را تعویض کنیم ؟

مایع ترمز یا در اصطلاح عمومی  روغن ترمز  که مورد کم توجهی قرار میگیرد و با وجود اهمیت بالا این سیال در سیستم ترمز خودرو رانندگان و حتی مکانیک ها لزومی به تعویض آن نمیبینند و باعث آسیب رساندن به سایر قطعات میشود .

(برای دیدن ادامه مطلب کلیک کنید )

مایع ترمز یا همان روغن ترمز در سطوح کیفی خاص و ترکیبات مختلف تولید می‌شوند که در وسایل نقلیه از سه نوع DOT5/DOT4/DOT3 مورداستفاده قرار می‌گیرد. هر چه شماره DOT بیشتر باشد به معنای بالاتر بودن دمای جوش در روغن یا همان مایع ترمز می‌باشد که مواد تشکیل‌دهنده میزان کارکرد و دمای جو در آنها متفاوت است.

|
برای مثال:

روغن ترمز DOT3 مواد تشکیل‌دهنده پلی الیفاتیک درجه جوش 369 درجه فارنهایت

روغن ترمز DOT4 مواد تشکیل‌دهنده استربورات درجه جوش 414 درجه فارنهایت

روغن ترمز DOT5 مواد تشکیل‌دهنده پلی دی متیل سیلوکسان درجه جوش 468 درجه فارنهایت

 

مواد تشکیل‌دهنده روغن ترمز DOT3 و DOT4 تقریباً از ترکیبات مشابه در آن‌ها استفاده‌شده است ولی نقطه‌جوش متفاوتی دارند ولی در روغن ترمز DOT5 کاملاً ترکیب متفاوت بوده (بدون خاصیت جذب رطوبت) و فقط باید در سیستم ترمزی به‌کاربرده شود که لاستیک‌ها و کاسه‌نمدها و درزبندها و مسدودکننده‌ها با آن سازگار باشند چون در غیر این صورت پلاستیک‌ها دچار خوردگی و نشت و درنهایت آسیب به سیسم ترمز گردد.

 

عمر مفید روغن ترمز (مایع ترمز) تنها 2 سال یا 60 هزار کیلومتر است زیرابه دلیل چرخش در لوله‌های سیستم ترمز و جذب رطوبت نقطه‌جوش پایین آمده و در سیستم ترمز درست عمل نخواهد کرد روغن ترمز بعد از 12 ماه به‌طور تقریبی 2% رطوبت را جذب می‌کند و پس از 18 ماه این عدد بیش از 3% می‌شود و می‌تواند این عدد تا 8% افزایش پیدا کند که افزایش میزان رطوبت سبب ایجاد حباب‌های ریز در مایع ترمز شود و باعث ایجاد نقص و نشتی و آسیب به سایر قطعات در سیستم ترمز گردد ازاین‌رو توصیه می‌گردد یکی از تا روغن ترمز به‌موقع تعویض گردد.