روشن کردن اتوموبیلی که باطری آن خراب است (آموزش باطری به باطری)

روشن کردن اتوموبیلی که باطری آن خراب است (آموزش باطری به باطری)

با توجه به اینکه اکثر کشورها به دلیل همه­گیری کووید 19 (ویروس کرونا) در حال قرنطینه و تعطیلی هستند، این روزها جاده­ها بسیار خالی به نظر می­رسند. احتمالا چند هفته شده که از اتوموبیل خود استفاده نکرده­اید - و یک اتوموبیل قبل از از بین رفتن باطری آن فقط می­تواند تا مدت مشخصی بدون روشن شدن بلااستفاده بماند. اکنون زمان آن رسیده که اتوموبیل خود را بررسی کنید.

اگر باطری اتوموبیل شما به اصطلاح خوابیده، سریعترین راه برای احیای آن باطری به باطری کردن است. این ترفند ساده کمتر از پنج دقیقه طول می­کشد و فقط مجموعه ­ای از کابل باطری به باطری و یک اتوموبیل روشن لازم است.

اگر تاکنون یاد نگرفتید که چگونه یک اتومبیل را به این روش روشن کنید، یا نیاز به یادآوری و دانستن چند و چونِ انجام این کار به روشی مطمئن و ایمن نیاز دارید، همه‌­ی آنچه که باید بدانید اینجا هست.

کابل های جامپر

داشتن هر مدلی از کابل باطری به باطری بهتر از نداشتن آن است. اما اگر قصد خرید کابل­های جدید را دارید، به دنبال کابل­هایی با طول حداقل 2 متر باشید. کابل های بیفر و گیره­ه‌ای سنگین دوام بیشتری دارند و اتصال بهتری ایجاد می­کنند. همیشه نمی­توان اتوموبیل­‌ها را درست کنار هم قرار داد، بنابراین داشتن کابل­‌های طولانی‌­تر باعث می­شود باطری­ها به هم برسند.

مجموعه کابل باطری به باطری کمتر از 80 هزار تومان قیمت دارد و در یک کیف دستی قرار می­گیرد که می­تواند به راحتی در صندوق عقب یا زیر صندلی جا شود.

برقراری اتصال

هنگام استفاده از کابل باطری به باطری، از اتصال گیره‌­های قرمز و سیاه جلوگیری کنید و مطمئن شوید که کابل­ها هنگام تنظیم درست استفاده شوند. همچنین سعی کنید در هر طرف کابل یک نفر حضور داشته باشد تا اتصال برقرار شده و از تماس گیره­ها با هم جلوگیری شود. اگر وقتی گیره‌­ها داغ هستند با هم تماس داشته باشند، ممکن است در هر اتوموبیل اتصال کوتاه ایجاد کرده و موجب جرقه­‌های خطرناک شود.

با اطمینان از اینکه اتوموبیل روشن با باطری خوب در کنار اتوموبیل با باتری خوابیده پارک شده کار را شروع کنید. کاپوت هر دو اتوموبیل را باز کرده و محل باطری را در آن مشخص کنید. معمولاً یک سرپوش پلاستیکی روی باطری یا ترمینال­های باطری را می­پوشاند. برای دسترسی به ترمینال­های باطری باید این سرپوش را بردارید. بهتر است قبل از اینكه به این مرحله برسید، ابزارهای مناسب برای این كار را داشته باشید، بنابراین وقت بگذارید تا از نحوه قرارگیری باطری آگاه شوید.

هنگامی که به سر باطری دسترسی پیدا کردید، تعیین کنید که کدام یک مثبت (+) و کدام یک منفی (-) است. ممکن است ترمینال مثبت یک کابل قرمز داشته باشد، اما بهتر است برای تعیین ترمینال، علامت مثبت یا منفی را پیدا کنید.

هرگونه آلودگی و گرد و خاک را از روی ترمینال­ها پاک کنید، چراکه باید تا آنجا که ممکن است اتصالی تمیز و محکم برقرار کنید. ابتدا، انتهای گیره قرمز را به ترمینال مثبت باطری خوابیده وصل کنید. سپس انتهای گیره قرمز را به ترمینال مثبت باطری خوب وصل کنید.

بعد، گیره سیاه یا منفی را به ترمینال منفی روی باتری خوب وصل کنید. به جای وصل کردن گیره منفی به باطری خوابیده، یک پیچ موتور یا قطعه­ای از بدنه اتوموبیل را در نظر گرفته و گیره را به آن سفت کنید. این کار روشن شدن ایمن­تری را تضمین می­کند.

استارت بزنید و موتور را روشن کنید

ابتدا اتوموبیل سالم را روشن کنید، سپس اتوموبیل با باطری خوابیده را استارت بزنید. اگر چراغ­های داخلی روشن شدند و شنیدید که موتور کار می­کند اما استارت نمی­خورد، ممکن است مشکل دیگری داشته باشید. اگر وقتی استارت می­زنید، صدای کلیک می­شنوید، ممکن است استارت خراب باشد.

برای تست ولتاژ باطری خود از یک مولتی­متر استفاده کنید. بسته به نوع اتوموبیل این مقدار متفاوت است، اما هنگام خاموش بودن اتوموبیل، ولتاژ باید کمی بیشتر از 12 ولت باشد. اگر باطری شما ولتاژ خوبی دارد، وقت آن رسیده که مشکلات دیگر را بررسی کنید.

اگر اتوموبیل شما روشن شد و استارت موفقی داشتید، هنگامیکه اتوموبیل روشن است با دقت کابل­ها را جدا کرده و دقت کنید گیره­ها با هم تماس نداشته باشند. تا رسیدن به مقصد اتوموبیل را روشن نگه دارید، این کار به اتوموبیل زمان کافی برای شارژ کردن باطری می­دهد تا مجدداً دچار مشکل نشوید.

اتوموبیل دیگری نیاز نیست

الان دیگر پک­های قابل حمل تغذیه توان کافی برای روشن کردن اتوموبیل را دارند. دیگر لازم نیست اتوموبیل دیگری را پیدا کنید تا بتواند باطری شما را روشن کند. فقط کافی­ست پک تغذیه را شارژ کرده، آن را به باطری خوابیده وصل کنید و استارت بزنید. فقط مراقب شارژ بودن پک باشید، زیرا بیشتر پک­ها قبل از نیاز به شارژ مجدد فقط برای یک بار استفاده مناسب هستند. پک­هایی مانند نوکو جنیس می­توانند از طریق درگاه­های USB خود تلفن­های هوشمند و سایر دستگاه­ها را نیز شارژ کنند.

هنوز هم عاقلانه است که همیشه کابل باطری به باطری  را در اتوموبیل خود داشته باشید، شاید تغذیه برق اتوموبیل شما کار نکرد یا کامل شارژ نبود.