چگونه میتوان از دیفرانسیل اتومبیل خود مراقبت کرد

چگونه میتوان از دیفرانسیل اتومبیل خود مراقبت کرد

شما بعد از چندین کیلومتر، روغن موتور خود را عوض می کنید، اما آیا تا به حال به دیفرانسیل خود نگاهی انداخته اید؟

تعویض روغن دیفرانسیل-  در کامیون های سبک غیر FWD،SUV ها و ماشین های مسافری، این یکی از کارهایی است که بسیار فراموش میشود. از آن جا که دیفرانسیل، در عقب و زیر ماشین است، هیچ یک از نیروی جلوی موتور را دریافت نمیکند. اما اگر روغن کاری دیفرانسیل انجام نشود، مسیر طولانی ای نمیتوانید بروید. خوشبختانه، فقط نیاز است این روغن هر 50 تا 80 هزار کیلومتر یکبار عوض شود.

دیفرانسیل جزئی از تمام ماشین ها است و به گونه ای طراحی شده است که میتواند تفاوت فاصله ی چرخ ها داخلی و بیرونی را، در مواقعی که ماشین درحال دور زدن است، جبران کند. در ماشین هایی محور عقب محرک، دیفرانسیل، محفظه و روغن کاری مخصوص خودش را دارد که یک روغن تیره و ضخیم با وزنی بیشتر از 80 است. ماشین های محور جلو محرک، معمولا دیفرانسیل را محفظه ی انتقال ادغام میکنند و همان سیال را به اشتراک میگذارند. روغن دیفرانسیل، حلقه و چرخ دنده ها را که انتقال دهنده ی نیرو از میل لنگ به چرخ ها هستند، روغن کاری میکند. اگر ماشین شما دارای یک دیفرانسیل لغزش محدود باشد، تمام قطعات متحرک را در آن سالم نگه میدارد. دیفرانسیل به شما اجازه میدهد که بدون مشکل، دور بزنید. اگر هردو چرخی که نیرو دریافت میکنند، باهم حرکت کنند، پرشگر خواهند بود زیرا تایر های بیرونی، بیشتر از تایر های درونی، مسافت بیشتری را طی میکنند. تغییرات زیادی در طراحی وجود دارد، اما در سه دسته قرار میگیرند:  باز، لغزش محدود و تقسیم کننده ی گشتاور.

قدیمی ترین نوع دیفرانسیل، باز است. طراحی ساده و تنومند آن بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. چرخ دنده با گیربکس درگیر میشود و نیرو را از طریق مجموعه ی دوم دنده ها به هر دو محور، منتقل میکند. تنها ضعف؟ هنگامی که لغزش رخ میدهد، نیرو با کمترین فشار، به چرخ هدایت میشود.

برای رفع مشکل دیفرانسیل باز، یک لغزش محدود و یک سیستم کلاچ به دیفرانسیل، متصل شده است. اگر لغزش چرخ اتفاق بیوفتد، عملکرد مکانیسم، محور های سمت چپ و راست را به هم قفل میکند.

تقسیم کننده ی گشتاور. این جدیدترین و بهترین نوع دیفرانسیل است. این طرح از طیف کاملی از سنسور ها در یک ماشین استفاده میکند که مشخص میکند که کدام چرخ باید بیشترین نیرو را دریافت کند یا از کنترل های الکترونیکی و کلاچ برای هدایت در آن جا استفاده شود. تعویض این روغن به اندازه ی تعویض روغن موتور، به دلیل مشابه، مهم است. تماس فلز به فلز، باعث کاهش سطح میشود و از اصطکاک، گرما ایجاد میکند که به ناچار دنده ها را تضعیف میکند و منجر به خرابی میشود. بررسی و تعویض روغن دیفرانسیل در کامیون های سبک تقریبا بسیار آسان است و در یک ماشین فقط کمی دشوار است. در هر صورت، این روش کوچک، از دردسر بزرگ در جاده جلوگیری میکند.

منطقه را آماده کنید

پیچ را در قسمت بالای پوشش شل کنید اما پیچ را در جای خود بگذارید تا از ریزش کامل پوشش و غرقاب شدن کف، خودتان و روغن دیفرانسیل جلوگیری کنید. بسته به طراحی دیفرانسیل شما، این میتواند یک کار بسیار شلوغ یا مرتب باشد. برخی از دیفرانسیل ها دارای قسمت تخلیه هستند. بقیه نیاز دارند که شما پوشش محفظه را بردارید. در هر صورت، شما نیاز به یک ظرف بزرگ دارید و پارچه ی پلاستیکی زیر آن میتواند اطمینان خوبی باشد. ماشین خود را برای گرم کردن روغن، کمی برانید، سپس لباس های خود را عوض کنید زیرا احتمالا حسابی کثیف میشوید.

این فقط تعویض روغن است، درست؟ هیچ چیز پیچیده ای نیست، ولی خودتان را آماده کنید، زیرا روغن دیفرانسیل قدیمی دارای بدترین بو در دنیای خودرو ها است. اگر سرپوش ندارید، مهره های محفظه را شل کنید و چندین پیچ و مهره را در قسمت بالا به صورت آزاد متصل کنید تا در پوش را در جای خود نگه دارد. با استفاده از یک پیچ گوشتی استاندارد، پوشش را به آرامی باز کنید یا روغن بیرون میریزد و شما را کثیف میکند. مراقب باشید که سطح محفظه ی دیفرانسیل آسیب نبیند. بگذارید روغن کاملا تخلیه شود، سپس پوشش را بردارید.

همه چیز را تمیز و آن را مهر و موم کنید

 

فرض کنید که تمام روغن باقی مانده در دنده ها، پر از براده ی آهن است. اگر شما همواره روغن را عوض میکنید، چیزی برای نگرانی ندارید ولی بقیه ی ما باید وقت خود را برای پاک کردن باقیمانده ی روغن در محفظه، چرخ دنده ها و قسمت مرطوب پوشش محفظه، صرف کند. از تمیزی تمام این موارد اطمینان حاصل کنید زیرا ممکن است برخی از این کثیفی ها در گوشه ها و میل لنگ ها پنهان شود. نوک سرپوش را نیز تمیز کنید. در بیشتر آن ها آهنربایی برای جذب ذرات فلزی تعبیه شده است. اگر نمیخواهید پس مانده بر روی روغن جدید اثر بگذارید، از پاک کننده های قوی استفاده نکنید. یک تیغ یا پد تراشنده را برای سابیدن سطح محفظه و پوشش استفاده کنید. برخی از ماشین ها واشرهای از پیش ساخته دارند. در غیر این صورت، از محصول واشر مایع استفاده کنید که برای شرایط سخت طراحی شده است، مانند prematex ultra black. یک مهره را روی پوشش قرار داده و دایره ای را در اطراف پایه ی سوراخ بکشید، سپس پوشش را با فشار کافی ببندید تا مهره صاف شود. بگذارید طبق دستور العمل سخت شود، سپس پیچ ها را با آچار فرانسه محکم کنید.

تا لبه پر کنید

اگر نمیتوانید به تنهایی از بطری استفاده کنید، از لوله یا پمپ برای پر کردن دیفرانسیل با روغن جدید استفاده کنید. برای پر کردن دیفرانسیل، از بالاترین کیفیت روغن استفاده کنید. وزن و ظرفیت آن در کتابچه ی راهنمای مالک ذکر شده است. دیفرانسیل شما معمولا به اندازه ی 3 کوارتز نگه میدارد. دفترچه راهنما را بخوانید، زیرا برخی از دیفرانسیل های لغزش محدود نیازمند یک افزودنی اصلاح کننده ی اصطکاک ثانویه هستند. در صورت اجازه، مستقیما از بطری پر کنید، اما اگر فضا تنگ است، میتوانید یک پمپ یا شلنگ برای راحتی کار استفاده شود. قسمت پایین سوراخ تا حداکثر خط پر است، بنابراین، وقتی روغن شروع به بیرون ریختن میکند، کار شما تمام است. درپوش را نصب کنید و تا ده ها هزار مایل، مشکلی ندارید.