سامانه پیشگیری از تصادف در خودرو

سیستم پیشگیری از تصادف خودرو

 سیستم‌های پیشگیری از تصادفات  به صورت خودکار  عمل می‌کند و تصادف‌ها هم اصلا  قابل پیش‌بینی نیست ، طراحی این سامانه ها بسیار پیچیده و دشوار است.
 

سامانه پیشگیری از تصادف در خودرو

 

با گذر زمان شاهد پیشرفت های بسیار در صنعت خودروسازی هستیم مانند کمربند که در دهه پنجاه میلادی بر روی خودروها قرار گرفت ولی رانندگان توجه زیادی به آن نداشتند و عملا تا مدت ها بلا استفاده بود و در کل آمریکا تنها 10 درصد از رانندگان از این سیستم استفاده میکردند

سامانه پیشگیری از تصادف در خودرو

تنها در سال 65 میلادی از 100  سفر در امریکا تقریبا  6  تصادف منجر به فوت تفاق می افتاد و از سال 84 میلادی که استفاده از کمربند جنبه عمومی پیدا کرد

و دلیل آن وضع قوانین جدید برای امنیت خودرو ها بود .

 

در دنیای امروز این آمار کاهش پیدا کرده و به ازای هر 100 سفر کمتر از 2 تصادف منجر به فوت می شود و در سال های اخیر رانندگان توجه بیشتری به تجحیزات ایمنی خودرو و سامانه های هشدار و سیستم های پیشگیری از تصادفات را دارند و از این رو خودرو سازان با افزایش این نوع تقاضا سعی در بروز کردن این فن آوری ها را دارند .

سیستم پیشگیری از تصادفات (pcs) یکی از همین تکنولوژی ها است که سعی در کاهش میزان تصادفات را دارد در این سامانه به طور لحظه ای وضعیت خودرو و مسیر و موانع را برسی می کند و از آن جایی که تصادفات قابل پیش بینی نیستند , این سیستم بسیار پیچیده و حساس عمل می کند .

سامانه پیشگیری از تصادف در خودرو

سامانه پیشگیری از تصادف و رادار

دو نوع سیستم در خودروها وجود دارند:

1- سیستم فعال (Active)

2- سیستم انفعالی (Passive) مانند کمربند ایمنی و سیستم ایر بگ عمل میکند و در زمان نیاز فعال میشود.

 

سیستم فعال (Active)

این سامانه بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از سیگنال ها و پالایش آنها می تواند به راننده هشدار دهد و در مواقع نیاز مانند : کنترل فرمان در حالت ترمز شدید به راننده کمک رساند این امر در زمانی کمتر از یک ثانیه اتفاق می افتد .

رادار که عموما در قسمت جلوی خودرو نصب می شود با ارسال و دریافت مداوم و یکپارچه فرکانس با طول موج بالا موانع را شناسایی می کند طرز کار این سیستم مانند خفاش می باشد که مسافت خود را با ارسال امواج و زمان برخورد با مانع و محاسبه مسافت موانع را تشخیص داده و از بر خورد جلوگیری می کند

سامانه پیشگیری از تصادف در خودرو

 

انواع سیستم‌های پیشگیری از تصادف در خودرو

سیستم هشدار دهنده صوتی که احتمال وقوع برخورد را به راننده هشدار می دهد و راننده را متوجه برای اقدام پیشگیرانه می کند . (مانند : سیستم سنسور پارک)

سیستم های کنترلی که علاوه بر هشدار با فعال کردن سیستم ترمز و کاهش و حتی توقف خودرو از بروز خسارت جلوگیری می کنند .(مانند : سیستم کمربند)

 

یکی از اولین موارد استفاده در خودرو در سال 2003 توسط کمپانی بنز صورت گرفت که به نام pre-safe نام داشت بر روی سری S نصب گردید و بازار خودرو را با این خبر که این خودرو دارای سیستم شگفت انگیز جلوگیری از تصادفات است و می تواند احتمال بروز تصادفات را کاهش دهد همه را متحول کرد .

این سیستم در مرسدس بنز قادر بود قبل از بروز حادثه کمربندها را سفت کند سانروف را ببندد و صندلی راننده را به حالت ایمن برگرداند ولی خبری از تاثیر عوامل محیطی بر این سامانه نبود .

سامانه پیشگیری از تصادف در خودرو

در همین راستا کمپانی تویوتا در سال 2003 روی مدل پریوس خود این سیستم را ارائه کرد و رادار را به این مجموعه اضافه کرد که علاوه بر قابلیت های بنز عوامل محیطی را نیز در نظر گرفت و امروزه این سیستم بر روی اکثر خودرو های تولید شده امروزی نصب شده و هر روز شاهد پیشرفت آن هستیم .