بنزین سوپر یا معمولی ؟

بنزین سوپر یا معمولی ؟

تفاوت اصلی بین بنزین سوپر و معمولی عدد اکتان یا همان توانایی متراکم شدن سوخت قبل از احتراق است که در سوخت بنزین معمولی 87 ویژه 89 سوپر 93 است و به زبان ساده هر چه عدد اکتان سوخت بالاتر باشد سوخت در برابر عمل احتراق مخرب فشار و گرما مقاوم تر است . همیشه از بنزین سوپر نباید استفاده کرد و هر چند مرتبه میبایست از بنزین معمولی هم استفاده کرد که به موتور آسیب نرسد.

( برای دیدن ادامه مطلب کلیلک کنید )

 

 

شاید باور این موضوع برای ما کمی دشوار باشد  که اعداد همیشه نشانه برتری نیستد .

برای مثال عدد اکتان بنزین هیچ ربطی به میزان قدرت آن ندارد و این اعداد فقط مشخص کننده مقدار تحمل تراکم در زمان فشار است و هیچ ارتباطی به تولید مقدار انرژی و پیمایش مسافت بیشتر و میزان قدرت ندارد و هرچه عدد اکتان بالاتر باشد , احتمال احتراق و اشتعال در زمان تحت فشار آن کمتر است .

ولی به چه علت است که سوخت بنزین سوپر که اشتعال سخت تری در موتور دارد درای طرفدارانی بیشتری میان رانندگان و خودرو سازان دارد ؟

وفتی که سوخت بنزین به داخل سیلندر وارد میشود و با اکسیزن مخلوط می شود , زمان بندی برای طراحان موتور خوردو از اهمیت بالایی برخوردار است , زیرا سوخت که سریع مشتعل شود باعث ایجاد ضربه (Knock) میشود و این اتفاق خروجی موتور و کارایی را کاهش می دهد و حتی میتواند به موتور آیب فیزیکی وارد کند و عمر موتور را به شدت کاهش دهد .

در قالب موتور ها پدیده (Knock) ضربه به ندرت اتفاق می افتد زیرا عدد اکتان در بنزین های معمولی نیز به حد معمول و کافی می باشد و با اطمینان می توان گقت استفاده از بنزین سوپر برای خودرو هایی که بنزین معمولی برای آنها توصیه شده است به هیچ وجه سود ی برای موتور خودرو شما ندارد , زیرا در این گونه  موتور ها توانایی استفاده از خاصیت ضربه کمتر وجود ندارد البته در موتور های پیشرفته و به ویژه در موتور های مجهز به توربو شارژر و سوپر اشارژر که تراکم در سطح بالا صورت می پذیرد استفاده از بنزین با اکتان بالا نظیر بنزین سوپر برای عدم ایجاد ضربه (Knock)  توصیه می گردد .

امروزه برای تمامی خودرو ها از طرف کارخانه سازنده عدد صحیح اکتان درج میشود و برخی از خودرو های لوکس یا مسابقه از هشداری بر روی درب باک درج می کنند که (( فقط از سوخت بدون سرب با کیفیت بالا )) استفاده شود.

با توجه به مسایل ذکر شده استفاده از سوخت با درجه اکتان بالا هیچ گونه تاثیری در میزان قدرت و یا کارایی و توان موتور ایجاد نمی کند و این باور که عدد کتان بالا در تمیز کردن دارد کاملا اشتباه و غلط است و همچنین استفاده از سوخت با اکتان پایین , در موتور هایی که برای استفاده از سوخت با اکتان بالا توصیه می شود احتمال آسیب به موتور را افزایش می دهد و به مرور زمان بر راندمان و عمر موتور تاثیر مخرب و منفی دارد .

اکنون با این معلوماتی که توانستید توسط مجموعه یدک 118 کسب نمایید از پرداخت بهای بیشتر سوخت بین بنزین سوپر و معمولی جلوگیری کنید و همچنین عمر موتور خود را بالا ببرید و برای دیگران هم توضیح کامل و دقیق ارائه نمایید .