هنگام سیل و گرفتار شدن خودرو در آب چه کنیم

هنگام سیل و گرفتار شدن خودرو در آب چه کنیم

گرفتار شدن در خودرو در زمان سیل میتواند برای هر کسی ترسناک باشد

اما غرق شدن یک ماشین گرفتارشده ، کاملاً" وحشتناک است.خوشبختانه اگر آرام باشید و به‌سرعت عمل کنید، شما و مسافرانتان فرصت کافی برای فرار از ماشین به دام افتاده پیدا می‌کنید.بدین ترتیب که کمربند ایمنی خود را بلافاصله پس از ورود به آب باز کرده و پنجره را باز کنید یا بشکنید تا شما و سایر مسافرین خارج شوید و از بچه‌ها شروع کنید.به‌وسیله داشتن یک ابزار شکستن شیشه در ماشینتان و تمرین طرح فرارتان می‌توانید حوادث غرق شدن آماده‌باشید.

 

 

1- اگر راننده هستید خودتان را برای ضربه زدن آماده کنید.همین‌که متوجه شدید از جاده خارج‌شده و وارد سیل می‌شوید موقعیت مکانی بهتری را انتخاب کنید.همچنین هر دودست را روی فرمان در موقعیت‌های 10 و 12 قرار دهید.ضربه ماشین دربرخورد با آب میتواند سیستم کیسه هوای درون وسیله نقلیه فعال کند و هر موقعیت دیگر نیز می‌تواند باعث ایجاد آسیب جدی شود. تلاش نکنید خودتان را محکم ببندید چنانچه مسافر هستید.

 

2 -سعی کنید آرام باشید و سریع عمل کنید.

ترس، انرژی را کاهش می‌دهد. به‌محض اینکه متوجه شدید آب بدنتان ........ نفس عمیق بکشید و با خودتان بگویید من باید تمرکز کنم و سریع عمل کنم . روی اتفاقی که در لحظه میافتد مرحله‌ای که باید فرار کنید ، تمرکز کنید.با خود بگویید من باید کمربند خود و پنجره را بازکنم و بیرون بروم.شما حدود 30 تا 60 ثانیه زمان فرار دارید قبل از اینکه ماشین در آب فرورود و غرق شود که تقریباً غیرممکن می‌شود.

نکته: تا زمانی که از ماشین خارج نشدید با خدمات اضطراری تماس نگیرید.برقراری تماس باعث کاهش زمان فرار می‌شود.

3-کمربند ایمنی خود را بازکنید : به‌محض ورود به آب کمربند ایمنی خود را بازکنید، اگر گرفتار شوید نمی‌توانید از ماشین خارج شوید.کارشناس ایمنی خودرو دکتر گوردن گیز برچ می‌گوید: اولین گام این است که صندلی‌ها خالی شود، پنجره‌ها باز یا شکسته شود و بچه‌ها خارج شود.اگر بچه یا مسافران دیگری در ماشین هستند که نیاز به کمک دارند نگران نباشید اولین اولویت شما باز کردن کمربندتان باشد تا بتوانید راه فرار را با سرعت ممکن پیدا کنید.

4- به‌محض اینکه ترسیدید پنجره‌ای بازکنید و بعد از باز کردن کمربند ایمنی خود قبل از بالا رفتن سطح آب بالای پنجره ، پنجره خود را بازکنید.هنگامی‌که فشار آب در مقابل پنجره وجود دارد امکان باز کردن یا شکستن پنجره غیرممکن است.اگر ماشین شما دارای پنجره‌های الکتریکی است ، باید چند دقیقه بعد از ورود به آب به کار خود ادامه دهند.تلاش نکنید از در خارج شوید ، فشار آب خارج از در تقریباً غیرممکن می‌سازد که در عرض چند ثانیه ضربه با آب باز شود.حتی اگر شما موفق به باز کردن درب شوید باعث غرق شدن سریع ماشین می‌شود.

5-اگر نمی‌توانید پنجره را بازکنید آن را بشکنید. یا اگر تنها یک‌نیمه ای باز شده شما باید آن را بشکنید.اگر ابراز شیشه‌ای در دست ازجمله (یک پانج مرکزی یا یک چکش شیشه‌ای ) نداشته باشید ، کافی است یک بالشتک را از روی یکی از صندلی‌ها بردارید و با انبر گوشه پایین یک پنجره ضربه بزنید.

ازآنجائیکه جلو ماشین سنگین‌تر و احتمالاً اول در آب فرو می‌رود ، سعی نکنید از شیشه جلو فرار کنید.شیشه جلو به شکلی طراحی‌شده راحت‌تران پنجره‌های دیگر می‌شکند.در عوض پنجره سمت راننده پنجره مسافر عقب را بشکنید. اگر شما ابزار یا شی‌ء سنگین برای شکستن پنجره ندارید از ضربه پای خود استفاده کنید و جلوی پنجره یا در امتداد لولا نه در مرکز قرار دهید.

6-ابتدا کودکان را خارج کنید. اگر بچه‌ها در ماشینتان هستند آن‌ها را بلافاصله از پنجره خارج کنید . راحت‌تر برای شما این است که  بچه‌ها را بیرون ببرید و مراقب باشید تا برنگردند.آن‌ها را پس از رها کردن خود نجات دهید. اگرچند بچه در ماشین هستند از کوچک‌ترین شروع کنید. آن‌ها می‌توانند به بچه‌های جوان برای سلامتی و ایمنی کمک کنند.

7-فرار از پنجره باز یا شکسته: هنگامی‌که پنجره باز است شما هر کودکی را پیدا کردید با همان سرعت بیرون و به سمت بالا ببرید.ماشین شما ممکن است در حال پر شدن آب و غرق شدن در یکجا باشد.پس آماده‌باشید تا از پنجره بیرون بروید و اگر مجبور شدید شنا کنید از ضربه پا استفاده نکنید تا از ماشین بیرون بروید چون‌که ممکن است به دیگر مسافران آسیب برسانید.از سلاح خود برای حرکت به سمت بالا استفاده کنید.

8-سعی کنید درب را در صورت فرورفتن ماشین بازکنید.اگر قادر به باز کردن پنجره نیستید قبل از اینکه ماشین غرق شود ممکن است بتوانید از درب آن خارج شوید.درحالی‌که هنوز هوا داخل ماشین جریان دارد آهسته نفس عمیق بکشید و نزدیک‌ترین درب را بازکنید.هنگامی‌که ماشین پر از آب است فشار داخل و خارج از ماشین برابر است و این امکان وجود دارد که درب باز شود. نفس خود را نگه‌دارید و به‌سختی درب را بکشید و سپس آن‌ها بازکنید و سپس به بالا و پایین تکان دهید. درحالی‌که فشار می‌آورید که در را بازکنید شنا کنید و به سمت بالا بروید. زمان پر شدن آب در ماشین 60تا120ثانیه و بین 1 تا 2 دقیقه است.متأسفانه شانس موفقیت شما در این وضعیت بسیار کم است مگر اینکه شما دارای یک منبع اکسیژن باشید. به‌طورمعمول نفس بکشید تا آب در سطح قفسه سینه باشد، سپس یک‌نفس عمیق بکشید و بینی خود را نگه‌دارید. آرام باشید دهان خود را ببندید و نفس خود را نگه‌دارید تا از ورود آب جلوگیری شود.برای خروج از درب باز ، دست خود را  روی لبه در قرار دهید اگر ندیدید ، می‌توانید با استفاده از کشیدن دست خود از مفصل ران استفاده کنید تا زمانی که قفل را پیدا کنید.

9-با سرعت ممکن شنا کنید و به سطح آب بیاید ،ممکن است غرق شوید. ماشین را فشار داده و به سطح اب شنا کنید. اگر نمی‌دانید به کدام سمت شنا کنید به دنبال نور بروید یا هر حبابی که می‌بینید دنبال کنید.هنگام شنا و بالا رفتن به سطح آب از محیط اطراف خودآگاه باشید چون‌که ممکن است با موانع و جریان آب‌سنگین روبرو شوید مانند سنگ‌ها، پل بتنی یا حتی باید از قایق‌ها عبور کنید. اگر آب یخ‌زده بود توسط ضربه خودرو سوراخ واضح ایجاد کنید. بهترین کار برای جلوگیری از آسیب رساندن به موانع استفاده از شاخه‌ها که کمک می‌کند و موارد دیگری که زمانی که شما مجروح یا خسته شدید.

10-زمانی که موفق به فرار از ماشین شدید با خدمات اضطراری تماس بگیرید. 911 یا شماره اضطراری محلی خود را برای گزارش حادثه تماس بگیرید.بعدازاینکه تماس گرفتید موتورسواری که عبور می‌کند را صدا بزنید می‌تواند برای کمک تماس بگیرد. در صورت لزوم شما در آسایش و راحتی به نزدیک‌ترین بیمارستان می‌رساند.آدرنالینی که در گردش خون شما پس از فرار ایجادشده ممکن است شمارا قادر به تشخیص هرگونه جراحتی که در سانحه اتفاق افتاده نباشید بنابراین می‌توانید برای ارزیابی پزشکی مراجعه کنید.

کمبود حرارت بدن به‌احتمال‌قوی بستگی به درجه حرارت آب ، میزان ترس مسافران و رانندگان و دمای بیرون دارد.

ایجاد طرح فرار:

1.اگر پیش‌ازاین می‌دانستید چه‌کاری قبل ازتست انجام دهید شانس بیشتری برای فرار موفق از ماشین غرق‌شده خواهید داشت.

با خانواده یا هرکس دیگری که با شما به‌طور مرتب در مورد گام‌های صحیح در سانحه آب می‌شود ، صحبت کنید. توصیه‌های ایمنی را روزانه با خود تکرار کنید: باز کردن کمربند ایمنی ، شکستن یا باز کردن پنجره ،خارج کردن بچه‌ها

آیا میدانید گاهی اوقات ممکن است فرایند دیگری در این تکنیک وجود داشته باشد. بااین‌حال کارشناسان ایمنی خودرو در حال حاضر توصیه می‌کنند تا بعدازاینکه پنجره باز کنند یا بشکنند بچه‌ها را نگه‌دارند.

2.یک ابزار شیشه‌ای در خود نگه‌دارید. اگر یک ابزار تخصصی را در مکان آشکار به‌راحتی قابل‌دسترس نگه‌دارید، روزنه امیدش در صورت وقوع حادثه غیرمنتظره آب بسیار ساده‌تر می‌شود.یک پانچ مرکزی یک چکش شیشه‌ای یا یک کلیدی برای شکستن شیشه بگیرید و آن را درهرزمان داخل ماشین هستید نگه‌دارید. شما می‌توانید ابزار را از آینه عقب آویزان کنید یا برای دسترس سریع همراه خودتان داشته باشید.

3.تمرین کردن سرعت کودکان

هنگامی‌که در تلاش برای خارج کردن بچه‌ها از ماشین در اورژانس هستید کمربند ایمنی خود را به‌اندازه سریع می‌توانید بازکنید . مخصوصاً آن‌هایی روی صندلی ماشین قراردادند .تمرین کردن سرعت کودکان.

هنگامی‌که راحت کاری انجام می‌دهید ، سعی کنید با چشمان باز باشد.همچنین ممکن است یک ابزار برش کمربند ایمنی دردست داشته باشید درصورتی‌که کمربند ایمنی بسیار دشوار باز و بسته شود استفاده کنید.

تهیه و انتشار مقاله توسط وبسایت یدک 118